Sansebearbejdning:
Børn registrerer og bearbejder alle sanseindtryk de får i løbet af en dag. Det er forskelligt fra barn til barn, hvordan de bearbejder sanseindtryk. Nogle børn har brug for mange stimuli for at kunne holde opmærksomheden på det relevante og deltage hensigtsmæssigt i hverdagens aktiviteter. Andre børn tolerer kun et begrænset mængde stimuli for at kunne opretholde opmærksomheden for at deltage hensigtsmæssigt i hverdagens aktiviteter.
Udfordringer i forhold til sansebearbejdning kan have indflydelse på barnets generelle trivsel og hvordan barnet udvikler sig socialt, motorisk og mentalt, og barnet kan derfor have svært at indgå og deltage i hverdagens aktiviteter.
Eksempler på udfordringer i forhold til sansebearbejdning kan være:
- Barnet virker klodset eller har brug for at læne sig op af ting eller mennesker
- Barnet falder i staver og glemmer hvad det var i gang med eller var blevet bedt om at gøre
- Barnet vender tøjet forkert eller bemærker ikke at det sidder skævt
- Barnet har svært ved ændringer i rutiner og trives godt med forberedelse, genkendelighed og struktur
- Barnet kan virke stædig og følsom overfor kritik
- Barnet reagerer med at slå eller græde
- Barnet reagerer på det der er sket i dagtilbud/skole, når det kommer hjem
- Barnet har svært ved overgangen i årstider, f.eks. at gå fra langærmede til kortærmede bluser, vinterstøvler til sko osv.
- De større børn kan mistrives f.eks. trækker de sig fra sociale sammenhæng, deltager ikke aktivt i undervisningen og har evt. meget fravær
Motorisk usikre børn:
Motorisk usikkerhed kan komme til udtryk ved at børn kan have svært ved dagligdags aktiviteter, som stiller krav til fin- og grovmotoriske færdigheder. Sammenlignet med andre børn i samme aldersgruppe har motorisk usikre børn væsentligt dårligere motoriske færdigheder. Børnene kan have vanskeligheder med finmotoriske- og grovmotoriske aktiviteter, når de skal tegne og skrive, i spisesituationer eller når de f.eks. ikke kan følge med jævnaldrende i leg og sportsaktiviteter. Denne gruppe børn italesættes ofte som klodsede, kluntede eller motorisk svage.
Motorisk usikre børn kan opleve nederlag i højere grad end andre, da børnene sammenligner sig med hinanden om hvem, der løber hurtigst eller tegner bedst og det kan have indflydelse på barnets generelle trivsel.
Eksempler på udfordringer hos de motoriske usikre børn kan være:
- Børn der er lang tid om at komme op og gå
- Børn der ikke cykler når de starter i skolen
- Børn der ikke kan følge med de andre børn på legepladsen
- Børn der holder sig tilbage fra fysiske aktiviteter
- Børn der har problemer med balance
- Børn der har svært ved at holde på bestik/blyant
- Børn der har svært ved selv at tage tøj af/på
Selvregulering:
Selvregulering er en proces, som overstyrer de sædvanlige konsekvenser af en impuls fremfor at forhindre at impulsen fremkommer. Hvis barnet ikke kan regulere sig selv, vil det reagere på en bestemt situation på en vis måde, enten på grundlag af læring, vane eller tilbøjelighed, hvilket ikke nødvendigvis er hensigtsmæssigt i den givne kontekst. F.eks. oplever vi børn, der har svært ved at sidde stille, er urolige og udadreagerende.
Børn der er udfordrede med regulering kommer oftere i konflikter med andre børn eller voksne, har sværere ved at indgå i hensigtsmæssige relationer og kan ofte opleve at blive misforstået.
Eksempler på børn der er udfordret på regulering kan være:
- Børn der er udadreagerende
- Børn der har svært ved at mærke sult/mæthed
- Børn der har svært ved at mærke kulde/varme
- Børn der enten er for aktive eller for passive
- Børn der har svært ved at sidde stille
- Børn der har svært ved at deltage i sociale fællesskaber