Værdigrundlag
Værdigrundlag
Borgeren i centrum:
PPR's indsats retter sig mod børn og unge mellem 0 og 18 år med fokus på barnet og den unges relationer, udvikling og trivsel i forhold til dagligdagen i skole, dagtilbud og hjem.
Indsatsen udføres så tæt på barnet eller den unges miljø som muligt.
PPR inddrager og informerer forældrene i hele forløbet i form af:
- Information om PPR's tiltag i forhold til barnet eller den unge
- Vejledning - både til forældre og samarbejdspartnere
- I forbindelse med indstilling, formidling af skriftlig udtalelse, vurdering eller rapport
Helhed i opgaveløsningen
PPR's tværfaglige samarbejde med forældre og dagtilbud/skole sikrer, at indsatsen fra PPR er koordineret.
Ligeledes via møder i de tværfaglige grupper i Svendborg Kommune (småbørnsfora/skolefora), sikres koordinering af indsatsen.
Læring og udvikling:
PPR videndeler internt, både via det tværfaglige sagsarbejde og via refleksionsmøder i forhold til de enkelte temaer.
Udvikling af PPR-medarbejdernes faglige kompetencer sker bl.a. gennem faglitteratur, supervision og kurser, og vi tilbyder plads til psykolog- og logopædpraktikanter.
Trivsel:
Der sikres gensidig hensyntagen til den enkelte medarbejder i de forskellige sammenhænge.
Der er klare og positive kommunikationsformer.
Hele personalegruppen tager medansvar for at videreudvikle samarbejds- og dialogkulturen i PPR.
Ledelsen er i tæt og løbende dialog med den enkelte medarbejder og de forskellige faggrupper.
Der er løbende opfølgning på arbejdsbetingelser og trivsel på forskellige møder som faggruppemøder, personalemøder, medarbejderudviklings-samtaler/MUS og gruppeudviklings-samtaler/GRUS.