Undersøgelse for talblindhed (dyskalkuli)

Undersøgelse for talblindhed (dyskalkuli)

Undersøgelse af elever med specifikke matematik vanskeligheder – dyskalkuli/talblindhed

Målgruppe:

Lærere, matematik vejledere og andre interesserede

 

Indstillet eller konsultativ ydelse:

Konsultativ

 

Kursets indhold:

  • Hvad er dyskalkuli/talblindhed - kan vi finde en årsag?
  • Gennemgang af forskellige testmaterialer
  • Kan vi lave en vurdering om, hvilke primære områder/problemer elever med tal blindhed måtte have?
  • Hvad kan vi gøre for at hjælpe denne elevgruppe?

 

Teoretisk og metodisk tilgang:

Udgangspunktet er primært hentet fra det neuropædagogiske område, hvor vi se på de områder i hjernen der viser sig at være mere dysfunktionelle end andre områder for denne gruppe elever.

Der vil blive arbejdet med en vekselvirkning fra praktiske øvelser koblet til teoretisk viden om hjernens opbygning og funktion, set ud fra matematikvanskelighederne.
 

Omfang:

3 x 2 gange ved pædagogisk konsulent Steen Polk