Hukommelses afdækning – test og observation

Hukommelses afdækning – test og observation

Hukommelse er en absolut nødvendighed for læring

Målgruppe:

Lærere, pædagoger, AKT skolekonsulenter og andre interesserede

 

Formål:

  • At få kendskab til de forskellige hukommelsesformer vi kan møde hos eleverne i skolen
  • Vi gennemgår forskellige hukommelsesformer og bliver dus med disse
  • Kan vi se dem?
  • Kan vi teste for dette?
  • Hvordan gør vi?
  • Og hvad så - kan vi målrette en pædagogisk retning efterfølgende?

Kurset er teoretisk med praktiske øvelser, der gerne skulle linke til teorien.

 

Teoretisk og metodisk tilgang:

Hukommelsestestene og teorien bygger på den almene, kognitive udviklingsteori.
Der arbejdes både med en teoretisk gennemgang og hjemmearbejde i klasser/enkelte elever.
Hukommelsen er en kompleks kognitiv funktion og er derfor en af hovedinteresserne for neuropsykologien/pædagogikken i det kognitive hierarki, hvor læringen er tilegnelsen af nye informationer og hukommelsen er dets output i denne proces.

 

Omfang:

3 x 2 timer ved pædagogisk konsulent Steen Polk og læsekonsulent Dorte Thue Hansen